20.1.2016

Εκπαιδευτικές δράσεις στην Αθήνα (2015-2016)

Εκπαιδευτικές δράσεις στην Αθήνα (2015-2016)

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία της Αττικής.

Τα προγράμματα προσφέρονται δωρεάν, είναι εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Α.Π. Φ. 14.2532/199575/Δ1, 8.12.15) και υλοποιούνται από στελέχη της Υπηρεσίας Μουσείων, ή και εξωτερικούς συνεργάτες, στην έδρα του Ιδρύματος (Αγγέλου Γέροντα 6, Πλάκα). Ειδικά για τα Νηπιαγωγεία, υπάρχει η δυνατότητα διεξαγωγής των προγραμμάτων στο σχολείο. Προηγείται τηλεφωνική συνεννόηση (πληροφορίες: τηλ. 210 3256927, Α. Τράντα) και ακολουθεί γραπτή αίτηση προς το ΠΙΟΠ (piop@piraeusbank.gr).

 

 

Εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Θεατρικό παιγνίδι «Το ελατάκι που δεν του άρεσαν τα φύλλα του» 

Σκοπός/ στόχος: η καλύτερη γνωριμία με τον εαυτό και τους άλλους, μέσω της κίνησης, της έκφρασης και, κυρίως, του παιγνιδιού. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (Νηπιαγωγείο-Γ Δημοτικού). 

Διάρκεια: 1 ώρα 

Σύνδεση με Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.): Το παιγνίδι, στο οποίο περιλαμβάνεται και το θεατρικό παιγνίδι, θεωρείται η κυρίαρχη δραστηριότητα για την ανάπτυξη και τη μάθηση των παιδιών στο Νηπιαγωγείο. 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: καλλιέργεια αυτοπεποίθησης, διαμόρφωση θετικής εικόνας για τον εαυτό, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων. 

Αξίες που καλλιεργεί: Τα παραμύθια αρέσουν στα παιδιά και αποτελούν ένα σπουδαίο μέσο μάθησης, εκτόνωσης, στήριξης. Τα παιδιά ταυτίζονται με τους ήρωες, προβληματίζονται αισθάνονται ό,τι και ο ίδιος ο ήρωας. Μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας παίρνει ιδέες για την επίλυση δικών τους συγκρούσεων, την κατανόηση της πραγματικότητας των άλλων, την πιθανή έκβαση καταστάσεων, την αντιμετώπιση δυσκολιών. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Με αφόρμηση την αφήγηση του  παραμυθιού «Το ελατάκι που δεν του άρεσαν τα φύλλα του», τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, δραματοποιούν σκηνές του παραμυθιού, καλούνται να παίξουν παντομίμα και να προβούν σε κλασικές ασκήσεις θεατρικού παιγνιδιού.


Ζώα και φυτά… αλλιώς

 

Σκοπός/ στόχος: Γνωριμία με το φυσικό μας περιβάλλον, πιο συγκεκριμένα με τα ζώα και τα φυτά της λίμνης Στυμφαλίας, μέσω βιωματικής και παιγνιώδους μάθησης και δημιουργίας αλληλοσυνεργατικών ομάδων. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (Νηπιαγωγείο-Γ Δημοτικού). 

Διάρκεια: 1 ώρα 

Σύνδεση με Α.Π.: Μελέτη περιβάλλοντος και Δημιουργία και Έκφραση (Νηπιαγωγείο),  Εικαστικά Α, Β, Γ Δημοτικού και Μελέτη Περιβάλλοντος Γ Δημοτικού. 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: γνωριμία και καλλιέργεια του ενδιαφέροντος των παιδιών για το φυσικό περιβάλλον, γνωριμία με τα εικαστικά μέσω του σώματος, αίσθηση του «ανήκειν» σε ομάδα. 

Αξίες που καλλιεργεί: συνεργατική διάθεση, προσαρμοστικότητα, εξωστρέφεια, κοινωνικοποίηση, αγάπη για το περιβάλλον και τις τέχνες. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Αφού προηγηθεί παρουσίαση-προβολή διαφανειών, άκουσμα σχετικών ήχων και συζήτηση για τα ζώα και τα φυτά που ζουν σε λιμναίο περιβάλλον,  τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, κάθε μια από τις οποίες δημιουργεί ένα «πανό» με τα ζώα και τα φυτά στο φυσικό τους περιβάλλον, ζωγραφίζοντας χωρίς πινέλα, χρησιμοποιώντας μόνον χρώμα (δαχτυλομπογιές) και τα χέρια τους.

 

Παίζοντας...τότε και τώρα

Σκοπός/ στόχος: Η γνωριμία με τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στην Κλασική Εποχή, σε συνδυασμό με την εξοικείωση με το χρονικό πλαίσιο και το πολιτισμικό περιβάλλον της Αθήνας του 5ου αιώνα π.Χ. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δ-Στ Δημοτικού και, τροποποιημένο, σε μαθητές Α Γυμνασίου. 

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Σύνδεση με Α.Π.: Ιστορία Δ Δημοτικού, Αρχαία Ελληνικά και Ιστορία Α Γυμνασίου 

Παρεχόμενο συνοδευτικό υλικό: Κατόπιν αίτησης, αποστέλλεται δωρεάν το βιβλίο του Χρ. Μπουλώτη, Ένα κορίτσι φτερουγίζει στον Κεραμεικό. Μια αντιπολεμική ιστορία στην Αθήνα των κλασικών χρόνων, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του ΠΙΟΠ, για την προετοιμασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών.  

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Παρατηρητικότητα, μνήμη, συνεργασία, καλλιτεχνική έκφραση 

Αξίες που καλλιεργεί: Φιλαναγνωσία, ενδιαφέρον για την Αρχαία Ιστορία και τέχνη 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Το πρόγραμμα ξεκινά με την ανάγνωση αποσπασμάτων της ιστορίας του Χρ. Μπουλώτη, Ένα κορίτσι φτερουγίζει στον Κεραμεικό. Μια αντιπολεμική ιστορία στην Αθήνα των κλασικών χρόνων, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις του ΠΙΟΠ, και τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Βιβλίου 2012/ Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για Παιδιά. Ακολουθεί προβολή οπτικού υλικού και συζήτηση με τα παιδιά, στην οποία γνωρίζουν τα αρχαία παιχνίδια και τα συγκρίνουν με παραδοσιακά αλλά και σύγχρονα παιχνίδια. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή των παιδιών σε εργαστήρι πήλινων κατασκευών, εμπνευσμένων από τα αρχαία παιγνίδια.

 

      Ζωγραφίζοντας τα ποιήματα 

Σκοπός/ στόχος: Η γνωριμία των παιδιών με τη φόρμα των ιαπωνικών χαϊκού, που έχουν εμπνεύσει ποιητές διαχρονικά, μεταξύ των οποίων και ο Γ. Σεφέρης. 

Ηλικία που απευθύνεται: απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μαθητές Γ-Στ Δημοτικού, ωστόσο μπορεί να προσφερθεί και σε μεγαλύτερα παιδιά. 

Διάρκεια:  1  ώρα 

Σύνδεση με Α.Π.: Γλώσσα, Εικαστικά 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Παρατηρητικότητα, καλλιτεχνική έκφραση 

Αξίες που καλλιεργεί: Φιλαναγνωσία 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Γνωρίζουμε και ανακαλύπτουμε μερικά αριστουργήματα της ιαπωνικής ποίησης (χαϊκού), αλλά και άλλα, σύγχρονα, εμπνευσμένα από αυτή τη φόρμα, τα οποία καλούνται να εικονογραφήσουν τα παιδιά, ώστε να δημιουργήσουν ένα ανθολόγιο χαϊκού για την τάξη τους.

 

Ο Ηρακλής και οι στυμφαλίδες όρνιθες 

Σκοπός/ στόχος: Να προσεγγίσουν τα παιδιά όρους και έννοιες όπως: μύθος, ήρωας, άθλος, να γνωρίσουν τους μύθους που αναφέρονται στη ζωή και τα κατορθώματα του Ηρακλή, να κατανοήσουν το συμβολισμό των μύθων, να εξετάσουν αλλά και να προτείνουν διαφορετικές διαστάσεις στους μύθους του Ηρακλή και να απολαύσουν και να εκτιμήσουν την αξιοποίηση των άθλων στην τέχνη. 

Ηλικία που απευθύνεται: σε μαθητές Γ Δημοτικού, κυρίως. 

Διάρκεια: 1 ώρα 

Σύνδεση με Α.Π.: Ιστορία Γ Δημοτικού (Μυθολογία) 

Παρεχόμενο συνοδευτικό υλικό: Κατόπιν αίτησης, αποστέλλεται δωρεάν το βιβλίο: Σ. Καλαντζάκου, Η Αλεξάνδρα, ο Παύλος και το μυστήριο της λίμνης Στυμφαλίας, των εκδόσεων του ΠΙΟΠ, για την προετοιμασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών. 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Δημιουργική φαντασία των παιδιών, συνεργασία μεταξύ τους, σεβασμό στο περιβάλλον, ανάπτυξη του προφορικού λόγου καθώς και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. 

Αξίες που καλλιεργεί: Οικολογική συνείδηση, αρμονική συμβίωση με το περιβάλλον. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Γνωριμία με τον αγαπημένο ήρωα της μυθολογίας και τους άθλους του, με δημιουργικό τρόπο. Προηγείται συζήτηση με τα παιδιά, συνοδευόμενη από προβολή διαφανειών γνωστών έργων τέχνης με απεικονίσεις των άθλων του Ηρακλή, συσχετίζοντάς τους με τις περιοχές όπου συνέβησαν. Προσπαθούμε να σκεφτούμε αντίστοιχες «απειλές» των ανθρώπων της σύγχρονης ζωής και σκεφτόμαστε πιθανές λύσεις αντιμετώπισής τους. Τέλος, επιλέγουμε μία φιγούρα-σύμβολο, από τους άθλους, την οποία αποδίδουμε με όποιο μέσο επιθυμεί το κάθε παιδί (ζωγραφική, κολάζ, πηλό, δραματοποίηση) και παρουσιάζει το έργο του στην ομάδα. 

Τα παιδικά χρόνια άλλοτε και τώρα

Απευθύνεται: σε μαθητές Δ-Στ Δημοτικού

Σύντομη περιγραφή: Μέσα από ποικίλο υλικό, οι μαθητές διαμορφώνουν μία διαφορετική ιδέα για την πόλη της Αθήνας αλλά και της ζωής των παιδιών που μεγάλωναν σε αυτή τον περασμένο αιώνα. Κουβεντιάζοντας και αναζητώντας διάφορα στιγμιότυπα της ζωής τους, οι μαθητές συγκρίνουν την παιδική τους ηλικία με αυτή του παρελθόντος και καλούνται να αποτυπώσουν μία εμβληματική εικόνα της παιδικής τους ηλικίας γράφοντας ένα κείμενο και ζωγραφίζοντας.


Διάρκεια: 1 ½ ώρα




Εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Η μόδα και τα σύμβολά της 

Σκοπός/ στόχος: Η γνωριμία με τη διαδικασία της νηματοποίησης, της ύφανσης, της μόδας καθώς και η «μύηση» στην έννοια του συμβολισμού που φέρουν τα ενδύματα. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Παρεχόμενο συνοδευτικό υλικό: Κατόπιν αίτησης, αποστέλλονται δωρεάν τα βιβλία: Α. Τράντα, Οδηγός του Μουσείου Μετάξης και Ν. Μαχά-Μπιζούμη, Η σουφλιώτικη φορεσιά, των εκδόσεων του ΠΙΟΠ, για την προετοιμασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών. 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Εξοικείωση με ένα νέο, συνθετικό τρόπο σκέψης που δημιουργεί γέφυρες μεταξύ διακριτών γνωστικών αντικειμένων και σπάει τα στερεότυπα της τυπικής «ύλης», σύνδεση σχολείου και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. 

Αξίες που καλλιεργεί: Ανάπτυξη δημιουργικότητας, ευαισθητοποίηση για διαφορετικές κοινωνικές ομάδες. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Μέσα από παρουσίαση οπτικού υλικού, συζήτηση και παρατήρηση επιλεγμένων αντικειμένων των συλλογών του ΠΙΟΠ, αποκαλύπτονται στους μαθητές μυστικά αιώνων για τη δημιουργία και τη χρήση των ενδυμάτων. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές ανακαλύπτουν, μεταξύ άλλων, πόσο «αρχαία» είναι το μπικίνι και το τατουάζ, τις διαφορές μεταξύ αστικής και τοπικής φορεσιάς, ποια φόρεσε για πρώτη φορά λευκό νυφικό, αντικαθιστώντας τις τοπικές φορεσιές. Στη συνέχεια, ενώ, αφού παρατηρήσουν και αγγίξουν ρούχα άλλων εποχών, θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα… μικροσκοπικό ένδυμα, εμπνευσμένο από όλα όσα έχουν δει και πληροφορηθεί. 

Σύνδεση με Α.Π. Οικιακή Οικονομία Α Γυμνασίου, Ιστορία Γυμνασίου-Λυκείου, Έκφραση-Έκθεση Α Λυκείου, Ελεύθερο Σχέδιο Β Λυκείου.

  

Το σπίτι… μια ιστορία από τα παλιά

Σκοπός/ στόχος: η εξοικείωση των μαθητών με τύπους κατοικίας διαχρονικά, γνωρίζοντας διαφορετικές εποχές, υλικά, κοινωνικές και οικονομικές τάξεις των κατοίκων τους. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Παρεχόμενο συνοδευτικό υλικό: Κατόπιν αίτησης, αποστέλλονται δωρεάν τα βιβλία: Οδηγός του Μουσείου Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα, και Η πλινθοκεραμοποιία Ν. & Σ. Τσαλαπάτα (1917-1978), των εκδόσεων του ΠΙΟΠ, για την προετοιμασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών. 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Παρατηρητικότητα, συνεργασία, καλλιτεχνική έκφραση 

Αξίες που καλλιεργεί: Ανάπτυξη δημιουργικότητας, ευαισθητοποίηση για διαφορετικές κοινωνικές ομάδες. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Με αφορμή τους διαφορετικούς τύπους κατοικίας ανάλογα με την εποχή, τα οικοδομικά υλικά, συζητάμε για τύπους σπιτιών διαχρονικά, προβάλλοντας αντίστοιχο οπτικό υλικό: από καταλύματα των κυνηγών και τροφοσυλλεκτών της Παλαιολιθικής εποχής, τις νεολιθικές καλύβες, τις μινωϊκές οικίες και τα μυκηναϊκά ανάκτορα, μέχρι οικίες της κλασικής Αθήνας, ρωμαϊκές βίλες, βυζαντινές καστροπολιτείες αλλά και για κτήρια που έχουν δημιουργηθεί βάσει των αρχών του Bauhaus και της σύγχρονης Αρχιτεκτονικής. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ένα εργαστήρι μακέτας, κατά τη διάρκεια του οποίου οι μαθητές συνεργάζονται, προκειμένου να κατασκευάσουν ένα ομοίωμα οικίας της εποχής που επιλέγουν, βάσει όσων έχουν πληροφορηθεί. 

Σύνδεση με Α.Π. Ιστορία Α-Γ Γυμνασίου, Οικιακή Οικονομία Α και Β Γυμνασίου, Ερευνητικές εργασίες-project Α Λυκείου.
 

Εφήβων ιστορίες 

Σκοπός/ στόχος: οι μαθητές προσεγγίζουν με βιωματικό τρόπο τη γλώσσα και τον γραπτό λόγο, συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση. Η πρόσληψη της λογοτεχνίας, από αποκλειστικά παθητική, γίνεται ενεργητική, και τα παιδιά, μέσω της βαθμιαίας εξοικείωσής τους με συγγραφικές πρακτικές, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους με τρόπο τέτοιο που ως δημιουργοί δεν “περιγράφουν” απλώς το περιβάλλον τους, αλλά παρεμβαίνουν δυναμικά σε αυτό και το αναδημιουργούν. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Καλλιέργεια φαντασίας, συνεργασία με την ομάδα 

Αξίες που καλλιεργεί: Δημιουργικότητα, φιλαναγνωσία, εξοικείωση με υλικό πολιτισμό. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Χρησιμοποιώντας ως αφόρμηση την ανάγνωση μιας γνωστής ρήσης του Τζ. Ροντάρι σχετικά με τις λέξεις και τους συνειρμούς, επισημαίνουμε τα «δομικά συστατικά» των ιστοριών όπως τα όρισε ο Β. Προπ. Ακολούθως, οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες, κάθε μια από τις οποίες δημιουργεί τη δική της ιστορία, την οποία αφηγείται στις άλλες. 

Σύνδεση με Α.Π. Έκφραση-Έκθεση και Ερευνητικές εργασίες-project Α Λυκείου, Γραμμικό και Ελεύθερο Σχέδιο Β Λυκείου.


Ματιές στην πόλη μας 

Σκοπός/ στόχος: Η γνωριμία με την πόλη ως αστικό περιβάλλον, με την τοπική ιστορία, μέσω και της αξιοποίησης πηγών (ιστορικών, λογοτεχνικών και άλλων), η κατανόηση της έννοιας «μνημείο» και η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Διάρκεια: 1 ½ ώρα (εισαγωγή και έρευνα πεδίου) 

Παρεχόμενο συνοδευτικό υλικό: Κατόπιν αίτησης, αποστέλλεται δωρεάν το βιβλίο: Δ. Ζήβας, Αρχιτεκτονικός οδηγός Αθηνών των εκδόσεων του ΠΙΟΠ για την προετοιμασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών.

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Ανάπτυξη δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης, ικανότητα στη χρήση ιστορικών πηγών, παρατηρητικότητα, συνεργασία σε ομάδα. 

Αξίες που καλλιεργεί: Καλλιέργεια κριτικού πνεύματος, ενδιαφέρον για τον πολιτισμό και τις τέχνες, ευαισθητοποίηση σε θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Το πρόγραμμα αποτελεί γνωριμία με την πόλη της Αθήνας ως αστικό περιβάλλον διαχρονικά, με έμφαση στον 19o και 20ό αιώνα. Με τη χρήση και βιωματικών στοιχείων, παρουσιάζει επιλεγμένα σημαντικά έργα αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, γνωστά και μη, στο ιστορικό κέντρο και σε άλλες περιοχές της Αθήνας. Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, κάθε μια από τις οποίες ακολουθεί συγκεκριμένη διαδρομή, ώστε να έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν από κοντά τα κτήρια τα οποία αναφέρθηκαν στην παρουσίαση. 

Σύνδεση με Α.Π.: Ιστορία και Νεοελληνική Λογοτεχνία Α, Β, Γ Γυμνασίου, Ερευνητικές εργασίες-project Α Λυκείου, Εικαστικά

 

Με αφορμή τα πουλιά 

Σκοπός/ στόχος: Μια πρώτη γνωριμία των μαθητών με την αρχαία κωμωδία, μέσω των Ορνίθων του Αριστοφάνη αλλά και εμβληματικών θεατρικών παραστάσεων του 20ού αιώνα, με βιωματικό τρόπο. 

Ηλικία που απευθύνεται: σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (κυρίως Γ Γυμνασίου). 

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Καλλιέργεια γλωσσικής έκφρασης, δημιουργικότητα, φαντασία, συνεργασία. 

Αξίες που καλλιεργεί: Καλλιέργεια θεατρικής,  ιστορικής, εικαστικής, μουσικής και παιδείας. 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Σύμβολο της ιδανικής πολιτείας; Μια ιστορική παράσταση του σύγχρονου θεάτρου; Οι Όρνιθες γίνονται αφορμή για γνωριμία με το αρχαίο θέατρο με πολύ δημιουργικό τρόπο. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, προβάλλεται οπτικοακουστικό υλικό από διαφορετικές παραστάσεις των Ορνίθων, με έμφαση στην ιστορική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, το οποίο δίνει αφορμή για συζήτηση με τα παιδιά, αναφορικά με την αρχαία κωμωδία, τα στοιχεία που την αποτελούν αλλά και σκηνοθέτες και διαφορετικές προσεγγίσεις του 20ού αιώνα. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ζωγραφική ή και κατασκευή σκηνογραφικών στοιχείων (της αρχαίας όψεως, δηλαδή), από μέρη της κωμωδίας που τα παιδιά επιλέγουν. 

Σύνδεση με Α.Π.: Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Γ Γυμνασίου, Εικαστικά, Βιωματικές Δράσεις Γ Γυμνασίου.


Πόλεις… και Λογοτεχνία 

Σκοπός/ στόχος: Γενικότερος σκοπός της Λογοτεχνίας, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Α Λυκείου, είναι «η κριτική αγωγή στο σύγχρονο πολιτισμό». Σκοποί του συγκεκριμένου προγράμματος, εκτός της καλλιέργειας της κουλτούρας του αναγνώστη στους συμμετέχοντες, αποτελεί η γνωριμία με πτυχές συγκεκριμένων πόλεων διαφορετικών εποχών, από τη σκοπιά ηρώων διαφορετικών ηλικιών, κοινωνικών και οικονομικών τάξεων. 

Ηλικία που απευθύνεται: μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 

Διάρκεια: 1 ½ ώρα 

Ικανότητες/ δεξιότητες που προάγει: Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες βασισμένες σε αφηγηματικά και λογοτεχνικά κείμενα (πεζογραφία και ποίηση) εξοικειώνονται με το λόγο και της δυνατότητές του και παράγουν δικά τους λογοτεχνικά κείμενα. Στόχος του προγράμματος είναι να μετατραπεί η πρόσληψη της λογοτεχνίας από παθητική σε ενεργητική, και τα παιδιά, μέσω της βαθμιαίας εξοικείωσής τους με νεοέλληνες συγγραφείς να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητά τους. Επιπλέον, προσδίδει κίνητρα για να αγαπήσουν τα παιδιά τη διαδικασία του γραψίματος, διευρύνει τη φαντασία τους, απελευθερώνει τη σκέψη τους και τους χαρίζει στιγμές δημιουργικής ευχαρίστησης. 

Αξίες που καλλιεργεί: Φιλαναγνωσία, ευαισθητοποίηση για διαφορετικά άτομα διαφορετικών ηλικιακών και κοινωνικών στρωμάτων, ενδιαφέρον για τον πολιτισμό και τις τέχνες 

Περιγραφή της πορείας του προγράμματος: Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επιλεγμένα αποσπάσματα από κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ποιήματα και πεζά, τα οποία προβάλλονται σε παρουσίαση, συνοδευόμενα από σχετικό οπτικοακουστικό υλικό. Το πρόγραμμα καταλήγει με (προαιρετική) άσκηση δημιουργικής γραφής. 

Σύνδεση με Α.Π.: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Βιωματικές Δράσεις

               

Φωτογραφίζοντας το ιστορικό κέντρο της πόλης

Απευθύνεται: σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Σύντομη περιγραφή: Το πρόγραμμα περιλαμβάνει φωτογραφική εξόρμηση στην περιοχή της Πλάκας, συζήτηση πάνω σε τεχνικές λήψεων, όπως σύνθεση, καδράρισμα, θέση λήψης, βάθος πεδίου, καθώς και κριτική σε φωτογραφίες των παιδιών και διορθώσεις σε τεχνικά ή αισθητικά λάθη.
 

Μαθήματα ψηφιδωτού

Απευθύνεται: σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Σύντομη περιγραφή: Εισαγωγή στην τέχνη και την τεχνική του ψηφιδωτού. Παρουσίαση του θέματος προς κατασκευή. Εκμάθηση κοπής ψηφίδων, ψηφοθέτησής τους και εργασία κατασκευής απλών ψηφιδωτών.

Διάρκεια: 1 ώρα